Uskonnon opetussuunnitelmamietteitä

Facebookista uskonnonopettajat ovat intoutuneet pohdiskelemaan tulevien uskontokurssien sisältöjä. Kun yhteisten kurssien määrä tipahtaa kahteen ja toisaalla filosofialle on pedattu yhteinen etiikan kurssi, jotain on muututtava.

Aika moni uskonnonopettaja koki keskustelussa tärkeänä sen, että säilytetään kiinnostavuus ja pyritään toisaalta lähemmäs nuorten kokemusmaailmaa. Tähän ei useimmissa lukioissa pääse, jos yhteisten kurssien sisältönä on typistetty uskontotieto ja raamattutieto sekä kirkkohistoria. Näillä eväillä uskonto oppiaineena marginalisoituu entisestään.

Siksi muutostarve on siis vielä suurempi ja vaikeampi kuin monissa muissa oppiaineissa (kenties maantiedettä lukuun ottamatta).

Oma haaveeni on ykköskurssi, joka olisi Katsomusten maailma: katsaus uskontojen ja osittain myös maailmankatsomusten tutkimukseen, vaikutukseen ja etiikkaan. Tämän kurssin soisin palvelevan aiempaa enemmän oman katsomusidentiteetin rakentamisessa kuin nykyisen ykköskurssin, jolla ei oikein ole aikaa perehtyä ja syventyä mihinkään. Raamattutietoa ei opi puolessa kurssissa, kolmanneksesta puhumattakaan, jos koko kirja on itselle vieras. Opiskelijoiden epätasaiset tiedot tekevät raamattuosiosta nykyisin hyvin haasteellisen ykköskurssin osan. Uskontojen tarkastelu ennen kaikkea etiikan, tapojen ja rituaalien sekä materiaalisen ulottuvuuden kautta rajaisi näkökulmaa paremmin kuin kaikkien ulottuvuuksien läpikäyminen. Tahtoisin, että aikaa olisi myös projekteille ja omalle tuottamiselle. Esimerkiksi taiteen tuoma mielihyvä avautuu tekemisen kautta paremmin kuin kirjasta lukien.

Kakkoskurssi on nykyisellään ylitäysi ja näennäisen kattava. Tosiasiassa heikot historian pohjatiedot tekevät koko kirkkohistoriasta aika pelleilyä. Kurssikirjana 50-luvun oppikirjoilla pärjäisi ihan hyvin kirjoituksissa. Teologinen pohdinta kiinnostaa kyllä pientä vähemmistöä, mutta kenties yhteiset kurssit tulisi suunnitella kaikille.

Näistä syistä mietin kakkoskurssia, jolla punaisena lankana olisi joko Eurooppa tai koko maailma ja kristinuskon moninaisuus. Tavoitteena olisi, että nuori hahmottaisi, miten uskonnon ja kirkkokuntien antamat lähtökohdat edelleen vaikuttavat ihmisten elämään, eettisiin valintoihin ja politiikkaan. Taidollisena tavoitteena olisi kirkkokuntien sisäisen ja välisen aidon dialogisuuden välineiden lisääminen. Esimerkiksi raamattunäkemysten avaaminen vaatisi aikaa, mutta olisi kenties tärkeämpää kuin Raamatun kirjaryhmien ulkoaopettelu. Kirkkotietokurssille sopisivat vaihtelevat työtavat ja jopa kansainvälinen yhteistyö. Jos nuoret oppisivat puhumaan katsomuskysymyksistä kunnioittaen (tai edes likimääräisesti ymmärtäen) toisten näkemyksiä ja käyttäen rationaalisia perusteluja, ei suomalaisten tarvitsisi puhua niin paljon toistensa ohi.

Kolmoskurssi voisi olla maailmanuskontojen mytologioita ja oppia koskeva. Samalla tuotaisiin mytologinen ulottuvuus myös nykypäivään, peleihin, sarjakuviin, elokuviin ja fantasiaromaaneihin, joita myös voisi tarkastella uskontotieteen välineistön avulla. Kirjaimellisen, vertauskuvallisen, myyttisen ja runollisen selittämisen ja uskomisen eroissa riittäisi fiksummillekin jotain aitoa pohdittavaa.

Neloskurssi voisi olla syventävä kristinuskokurssi, jolla sisältöinä olisivat Raamatun sanoma ja teologiat, dogminmuodostuksen historiaa sekä uskonnonfilosofiaa kuten Jumalan olemassaolon todistukset kritiikkeineen sekä teodikean ongelma. Uskon ja tieteellisen selittämisen suhde saisi ajattelutilaa.

Viides kurssi voisi olla Pohjoinen uskonto, jolloin painopisteenä olisi Suomi mutta myös saamelainen kulttuuri sekä Skandinavian uskontohistoria.

Kuutoskurssi olisi haaveissani uskontojen tutkimuksen kurssi, jossa esiteltäisiin eksegetiikkaa, teologiatieteitä, uskontotiedettä ja tehtäisiin ryhmissä oma tutkimus. Vaihtoehtoisesti kurssi voisi olla myös Uskonto ja taide. Tällöin kurssityö olisi oma taiteellinen tuotos pyhän kokemisesta tai siihen liittyvistä ajatuksista. Tuotos voisi olla myös oikea tietokonepeli, video tai jotain aivan muuta. Joka tapauksessa sekä tiede- että taidenäkökulma auttaisivat myös syventämisessä ja kertaamisessa.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: